Write tag 01./02./03.
A Darázsméz legkedvesebb bloggerinája, Theodora kihívott egy tag sorozatra. Egy korábbi blogomon már volt szerencsém ilyesmihez, szóval örömmel elfogadtam, és a továbbiakban olvashatjátok a válaszaimat. ^^

A tageket a Tintaszerkezetek blog írójának szüleménye. Mindenképp nézzetek át a blogjára, igazán igényes darab.

Az én kihívottaim: *itt jön a kellemetlen vallomások ideje* Én... nem nagyon ismerek bloggereket. Nem volt időm az utóbbi években követni bármilyen blogot, szóval egy ilyen ötletem támadt. Ha erre tévedtél, megláttad ezt a kihívást, és szeretnél részt venni benne, hivatalosan is ki vagy hívva általam. Bátran másold ki a kérdéseket, és vágj bele!

Szabályok:
  • Másold be a szabályokat és a kérdéseket a bejegyzésed elejére!
  • (Ha másolásvédelem van az oldaladon, jelöltjeidet irányítsd a Tintaszerkezetek oldalra, innen el tudják vinni őket.)
  • Linkeld annak a nevét, aki jelölt téged!
  • Válaszolj a kérdésekre!
  • Ha van ötleted, használd ki a +1 lehetőséget! 😉
  • Jelölj te is bloggereket a játékra és linkeld az oldalukat!
  • Értesítsd őket a jelölésről


Write Tag 01. – Egyszer volt, hol nem volt… – Kezdetek

Kérdések:
  1. Hány évesen írtad az első történeted/versed? (Amit nem sulis háziként alkottál.)
  2. Miről szólt?
  3. Ki/mi volt az oka, hogy elkezdtél írni? Honnan jött az ötlet?
  4. Ki volt az első, akinek megmutattad valamelyik művedet?
  5. Milyen zsánerben alkottál eleinte?
  6. Hogyan írnád le a kezdeti munkamódszered, időbeosztásod?
  7. Van-e valami érdekességed a kezdeti időkről, amit elmesélnél?

Válaszok:

    1. Hány évesen írtad az első történeted/versed?
Azt hiszem, 12 éves lehettem. Ez egy rettentően rövid, tömör válasz lett, de nem tudom tovább ragozni. 😆 Sajnos arra az időszakra már nem igazán emlékszem, arra viszont igen, hogy az ének füzetembe írtam a legelső történetemet az iskolában, ötödik osztályban.

    2. Miről szólt?
2010-ben (ha jól emlékszem legalábbis) az X Faktorban fellépett egy banda, a Non Stop Vokál. A 12 éves lelkem instant crusholni kezdte a frontembert. Kell ennél többet mondani? A legsablonosabb, legközhelyesebb és legkellemetlenebb módon hoztam össze a felnőtt énemet a palival. Nem, ezt sosem fogom közzétenni.

    3. Ki/mi volt az oka, hogy elkezdtél írni? Honnan jött az ötlet?
Azt hiszem, a legfőbb oka, hogy az írással olyan történetekbe és szituációkba helyezhettem bele magamat, amibe valószínűleg sosem kerülhetnék a való életben. Ki ne akarna egy középkori hercegnő bőrébe bújni, akinek az ellenséges birodalom varázsló fia udvarol? Miközben amúgy van egy még helyesebb, idősebb varázsló testőröd. Ez egy létező könyv amúgy, és annyira zavart mindig, hogy a csaj nem a testőrével jött össze, hogy életem első regénye egy lányról és a testőre románcáról szólt. Tudom, tudom, Több, mint testőr. Az a szomorú, hogy én erről a filmről nem hallottam, mikor elkezdtem írni a sztorit. Lehet ez a mentségem? 😭

    4. Ki volt az első, akinek megmutattad valamelyik művedet?
Egy barátnőm, akivel az interneten találkoztam. Az ország másik felében lakott. Nagyon szerettem, minden nap beszéltünk, igazi barátnő volt. Ő rengeteget motivált, segített és inspirált, volt, hogy együtt ötleteltünk. Hiányzol Ingrid. 💗

   5. Milyen zsánerben alkottál eleinte?
El sem tudjátok képzelni, milyen szinten vagyok romantikus lélek. Kezdetektől fogva legfőképp romantikus történeteket írok. Igyekszem kipróbálni más műfajokat is, dráma, akció, fantasy terén is tapogatóztam már. A komfort műfajom viszont a romantika maradt.

    6. Hogyan írnád le a kezdeti munkamódszered, időbeosztásod?
Um... Nem létezőnek? Sajnos ez a mai napig így van. Nagyon nehezen ülök le írni, ha nincs motivációm. Régebben talán jobban ment, ugyanis tanórák alatt, mikor unatkoztam (tudom, tudom, shame on me, ne kövessétek a példámat, figyeljetek oda az órákon!) rengeteget írtam. Ezekből az időkből maradt fent egy csomó novellám. 😆 Tehát nem tudnék konkrét munkamódszert leírni, kedvember vagyok, akkor írok, amikor épp olyan kedvem van. Vagy szorít egy határidő, azt hiszem, ez a legnagyobb motiváló erő számomra. Tudom, hogy a kezdeti munkamódszerre kérdeztél rá, de mindez régen is igaz volt.

    7. Van-e valami érdekességed a kezdeti időkről, amit elmesélnél?
Azt hiszem, az előző kérdés alatt leírtam, ami érdekes lehet. Régebben sokkal többet írtam, mert többször voltam olyan helyzetben, amiben unatkoztam. Az írás igazán jó megoldás az unalomra (facts).


Write Tag 02. – … még az Óperenciás-tengeren is túl, – Helyszínek

Kérdések:
  1. Valós, alternatív földi vagy kitalált világban alkotsz-e legszívesebben?
  2. Miért? Mit szeretsz benne?
  3. Szoktál-e írás előtt vagy alatt kutatómunkát / világépítést végezni?
  4. Miért igen, miért nem? És ha igen, hogyan? Van bevált módszered?
  5. Mennyire törekszel valósághűségre, ill. hihetőségre?
  6. Szerinted hogy lehet ezt elérni?
  7. A történeteid többsége egy vagy több helyszínen ill. világban játszódik?
  8. Íróként hogy állsz a tájleírásokhoz, helyszínbemutatásokhoz?
  9. Mit gondolsz arról, hogy van, aki szerint azért írnak olyan sokan fantasyt, mert az könnyű zsáner, hiszen ott „bármi megtörténhet”?
  10. Van-e valami érdekességed a világokról, helyszínekről, amit elmesélnél?

Válaszok:

    1. Valós, alternatív földi vagy kitalált világban alkotsz-e legszívesebben?
Egyértelműen valós. Nem vagyok oda a sci-fi/fantasy műfajért. Az utóbbi nem teljesen igaz, ha valamennyire benne vagyok a témában, nem bánom, ha fantasyt kell írnom. A kis szirénlány például azután fogalmazódott meg bennem, hogy megnéztem a Szirén című sorozatot. Egyébként a valós világot úgy értem, hogy szeretek kitalálni nem létező városokat, helyszíneket, épületeket stb., viszont ezek mind valóságon alapszanak, tehát attól, hogy nem léteznek, simán létezhetnének a mi világunkban is. Nyilván ha egy specifikus fanfictiont veszünk alapul, akkor ez nem érvényes, az olyan a világban fog játszódni, amilyenben az eredeti történet is játszódik. Saját novellákban viszont a valóságalap számomra fontos legtöbb esetben.

    2. Miért? Mit szeretsz benne?
Úgy gondolom, egy kis képzelőerővel rengeteg izgalmas szituációt ki lehet találni valós helyszínek és valós dolgok felhasználásával. Nekem teljesen kielégítő Los Angeles utcáin gyorsulási versenyt rendezni. Nem érzem szükségét, hogy kitaláljak egy új univerzumot, ahol békalábú, kutya testű cápák versenyeznek, hogy ki tartja a délutáni teapartit. Ez persze a saját véleményem, minden tiszteletem azoké, akik ilyen összetett világot ki tudnak találni, majd igényesen megalkotni.

    3. Szoktál-e írás előtt vagy alatt kutatómunkát / világépítést végezni?
Előfordul, hogy szoktam, de nem sok esetben. Ha valami nagyon specifikus dolgot említek meg a történetben, amiről nem sokat tudok, de szeretnék valós képet átadni, estleg ilyen esetben tudom elképzelni. A testőrös történetemben például utánanéztem, hogyan lehet egy ember személyi testőr, hiszen ez a kérdés többször is felmerül a regényben.

    4. Miért igen, miért nem? És ha igen, hogyan? Van bevált módszered?
Legfőképp azért nem, mert az írásnak -véleményem szerint- az a lényege, hogy a legtöbb elemét az író találja ki. Természetesen utánanézek dolgoknak, amik kőbe vannak vésve (lásd fentebb, amit említettem a testőrről), de szeretek magamtól kitalálni dolgokat. Ha kutatómunkát végzek, akkor bevált módszernek mondanám... a Googlet? Nagyjából csak beírom a kérdésem, és 1.345.789 oldal segít választ adni. 😆

    5. Mennyire törekszel valósághűségre, ill. hihetőségre?
Igyekszem a lehető legjobban törekedni mindkettőre. Ahogy említettem, inkább non-fiction történeteket szeretek írni, viszont szerintem tök menő, ha egy fantasynál el tudja érni az író, hogy hihetőnek hat az olvasónak az a nem létező dolog, amit az alkotó át akar adni.

    6. Szerinted hogy lehet ezt elérni?
Ez egy izgalmas kérdés... Úgy érzem, erről egy szakdolgozatot lehetne írni. Ha belegondolunk, egy fikció is lehet hihető. Én például úgy tudom elképzelni, hogy egy nem létező dolgot egészen részletesen leírunk és elmagyarázunk, ami olyan logikusan épül fel, hogy akár létezhetne a valóságban. Ilyesmivel próbálkoztam A kis szirénlányban. Próbáltam logikusan felépíteni a fajt, a tulajdonságait, mintha egy wikipédia oldalról lenne kiolvasva. Ha látja az ember, milyen összetetten van felépítve egy bizonyos dolog, és milyen jól működik ez a rendszer, akár igazi is lehet.

    7. A történeteid többsége egy vagy több helyszínen ill. világban játszódik?
Ez egészen változó. Sosem írtam túl sok helyszínes történetet, de általában egy vagy nem túl sok helyszínesek.

    8Íróként hogy állsz a tájleírásokhoz, helyszínbemutatásokhoz?
Én személy szerint utálok részletes leírást írni, mert úgy érzem, nem elég tág hozzá a szókincsem. Mindig az az érzésem, hogy valami nagyon művészit, valami nagyon irodalmit kellene írnom, hogy elviselhető legyen egy történetben a tájleírás/helyszínbemutatás. Ettől függetlenül nagyon fontosnak tartom. Vizuális alkat vagyok, ezért szeretek részletes leírást adni az elképzeléseimről.

    9. Mit gondolsz arról, hogy van, aki szerint azért írnak olyan sokan fantasyt, mert az könnyű     zsáner, hiszen ott „bármi megtörténhet”?
Ez szerintem egy rettenetesen nevetséges állítás. Csak nézzük meg a Harry Potter vagy a Gyűrűk Ura világát. Eszméletlenül összetett, kiterjedt, részletgazdag. Az, aki ezt a kijelentést tette, sosem olvasott egy igényes fantasyt. Rengeteg idő és türelem kell ahhoz, hogy egy nem létező világot felépítsen egy író, majd eljusson a végére úgy, hogy félúton ne kuszálódjon össze a rengeteg új infóban, és ne kerekedjen ki valami összefüggéstelen, érthetetlen maszlag a végén.

    10. Van-e valami érdekességed a világokról, helyszínekről, amit elmesélnél?
Szeretem ötvözni a történeteim világait. Értem ezalatt, hogy az Amerikából származó főszereplőm unokatestvére az a srác, aki egy másik történetemben egy kpop énekesnek a banda társa, tehát a világ másik felén él. Szeretem ezeket a kis "easter eggeket", utalgatni a saját történeteimre egy-egy novellában, regényben.


Write Tag 03. – …élt egy parasztlegény. – Főszereplők

Kérdések:
  1. Mit találsz ki előbb, a cselekményt vagy a főszereplőt (vagy valami mást)?
  2. Milyen karakter volt az első történeted főszereplője?
  3. Ha már több sztorit is írtál, felfedezel-e utólag visszagondolva hasonlóságot a főszereplőid közt?
  4. Hogyan alkotod meg őt, van-e rá módszered?
  5. Szerinted mitől lesz “működőképes” egy főszereplő?
  6. Mit gondolsz arról, hogy “a főszereplő legyen szerethető”?
  7. Jártál-e már úgy, hogy a karaktered önállósította magát és másfele vitte a történetet, mint ahogy eltervezted? Mit teszel ilyenkor?
  8. Olvasóként milyenfajta főszereplők fognak meg / érdekelnek igazán? Befolyásolja-e ez, hogy te milyennek alkotod meg a tieidet?
  9. Fedeztél-e már fel hasonlóságot saját magad és a főszereplőd közt? Vagy törekedtél-e erre szándékosan?
  10. Van-e valami érdekességed, gondolatod a főszereplőkről, amit elmesélnél?
  11. +1 Bármit kérdezhetsz, ami a témához kapcsolódik. (De ne felejtsd el ezt a szöveget is bemásolni, hogy a te jelölted is kitalálhasson valamit!) -> Mi az az egy jó, illetve mi az az egy rossz személyiségjegy, amit sosem adnál a karakterednek?

Válaszok:

    1. Mit találsz ki előbb, a cselekményt vagy a főszereplőt (vagy valami mást)?
Nálam gyakran ez úgy működik, hogy hallok egy mondatot, látok egy kis cselekedetet (ölelés, kézfogás, egy menő bevonulás, stb.), majd ezt tovább gondolom. Így születik meg egy novella/regényrészlet. A füzetem hátuljában van néhány oldal, ami csak ezeknek a pici ötletek leírásának ad helyet. A főszereplő másodlagos.

    2. Milyen karakter volt az első történeted főszereplője?
Gyakorlatilag egy olyan lányt találtam ki, aki én sosem lehetek. Létezik olyan író, aki sosem írta meg magát egy olyan testben/szerepben, amiben valószínűleg sosem lehet? 

   3. Ha már több sztorit is írtál, felfedezel-e utólag visszagondolva hasonlóságot a főszereplőid közt?
Azt hiszem, igen. Majdnem mindegyik szereplőm nagyon kedves, nagyon segítőkész, szerény, érzelmes. Nem szeretek túl sok negatív jegyet adni a szereplőimnek (tudom, unalmas és repetitív lesz egy idő után), de mostanában igyekszem odafigyelni, hogy eltérőbbek legyenek. Ha más nem, háttértörténet/megjelenés/tulajdonság szempontjából.

    4. Hogyan alkotod meg őt, van-e rá módszered?
Nincs konkrét módszerem, kedvfüggő. Ha épp egy érzéketlen seggfejhez van kedvem, vele fogok írni egy novellát. Ha egy megtört, depressziós lélek bőrébe akarok bújni (vagy épp én vagyok olyan állapotban), róla írok egy történetet. Nagyon szeretek kitalálni új figurákat új történettel és személyiséggel. Van, hogy egy mellékszereplőnek összetettebb háttértörténete van, mint a főszereplőnek. Valamiért szeretek az elnyomott mellékszereplőkre nagyobb hangsúlyt fektetni. Tudom, fura, de meglepően izgalmas.

    5. Szerinted mitől lesz “működőképes” egy főszereplő?
Szerintem nincs olyan, hogy egy főszereplő nem működőképes. Sokszor előfordul, hogy nem sikerül jól megalkotni egy főszereplőt, "életképtelen", rossz döntéseket hoz, nem szerethető, furcsa a személyisége, a viselkedése. Mindez viszont a történethez tartozik, és azt alakítja. Ez egy érthető válasz? Kicsit hablatynak érzem, nem tudom, hogy fejezzem ki. 😅

    6. Mit gondolsz arról, hogy “a főszereplő legyen szerethető”?
Nem tartom létfontosságúnak. Egy könyv lehet élvezhető akkor is, ha nem szerethető a szereplő. Őszintén szólva nem gyakran találkoztam olyan történettel, amiben a karakter nem szerethető, szóval ez egy egészen jó ötlet a jövőre való tekintettel.

    7. Jártál-e már úgy, hogy a karaktered önállósította magát és másfele vitte a történetet, mint ahogy eltervezted? Mit teszel ilyenkor?
Ilyesmit nem nagyon tapasztalok, de ha megtörténik, hagyom, hogy vigye nyugodtan a történetet. Jó dolgok tudnak kisülni a spontán ötletekből.

    8. Olvasóként milyenfajta főszereplők fognak meg / érdekelnek igazán? Befolyásolja-e ez, hogy te milyennek alkotod meg a tieidet?
Én sosem szereplők miatt olvasok könyveket. Erre nem tudok pontos választ adni, nekem a sztori sokkal fontosabb.

    9. Fedeztél-e már fel hasonlóságot saját magad és a főszereplőd közt? Vagy törekedtél-e erre szándékosan?
Van rá példa, hogy megtörténik, de igyekszem elkerülni. Néha azt érzem, vagyok elég idegesítő ahhoz, hogy szegény képzeletbeli karaktereimnek ne kelljen ezt elviselni. 😆

    10. Van-e valami érdekességed, gondolatod a főszereplőkről, amit elmesélnél?
Szeretem kihívás elé állítani magam, és mindenféle szemszögből írni. Férfi, női, gyerek, akár állatok szemszögéből. Az Együtt, illetve a Névtelen árva egy cica és egy farkas szemszögéből íródott. Számomra nagyon izgalmas a nézőpontváltás, főleg, ha állatokról van szó. Mást éreznek, máshogy reagálnak, másfajta mozgást/interakciót végeznek.

    +1 ?
Én nem találtam meg a Te +1 kérdésed, Theodora. :( Kérlek, ha csak nekem kerülte el a figyelmem, írd meg kommentbe, mi volt az, és kibővítem!

Honoriah S.

2 megjegyzés:

  1. Drága Honoriah!
    Köszönöm, hogy elfogadtad a kihívást és kitöltötted egy a szuper kis tagsorozatot! :)
    Ahogy olvasgatom, legtöbbünknél 12-14 éves kor környékén születtek meg az első írások, ami annyira érdekes számomra. :)
    Örülök a romantikus lelkednek, mert az én komor sztorijaim mellett jól esik egy ilyen zsánerben olvasni. <3
    A reális vs fantasy világról alkotott véleményeddel nagyon tudok azonosulni, én is ugyanezt érzem. Számtalan dolog van a világban, amit még fel szeretnék fedezni és papírra vetni (bloggerként ez nagyon viccesen hangzik), imádok a valósággal dolgozni. Illetve, ahol még megmosolyogtam a gondolkodásmódbeli hasonlóságunkat, hogy én is ugyanígy találok ki a legtöbb esetben történetet. Jó olvasni "rokonlelkek" válaszait! :D
    Egyébként nagyon szeretem, hogy be merted vállalni az állat-szemszög alkalmazását is. Nem túl elterjedt, legalább is nagyon ritkán találkozom vele. Tetszik, hogy ennyire sok oldalú vagy.
    Igen, én nem írtam sehová plusz kérdéseket, ki is ment a fejemből.
    Felkerült a blogomra a tag 4. része is, így meginvitállak a kitöltésére! <3
    Szuper válaszok, köszönöm az értékes gondolatokat!
    Ölel, Theo

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Legdrágább Theo!

      Én köszönöm a kommentedet, jól esett olvasni a kedves szavaidat, köszönöm a dicséreteket it! Tényleg érdekes ez az írás kezdete dolog, gondolom, kistiniként kezdett el az agyunk jobban és jobban kitágulni. :D Illetve a hasonló beállítottságunk is egy tök aranyos dolog. Mindig izgi más írók alkotásaira is ránézni, mert talán hasonló a felfogásunk, mégis másképp valósítunk meg dolgokat, és ezért olyan különleges az írás, annyira sokrétű és változatos. :3 Az elmúlt években sajnos kicsit elfordultam az olvasástól, de szeretnék belemerülni a blogok világába újra, szóval mindenképp fellátogatok végre a blogodra olvasgatni. ^^ Köszönöm a 4. részre való kihívást is, mindenképp nekiülök hamarosan, nagyon aranyos vagy, hogy gondoltál rám. <3

      Sok sok kreatív ötletet kíván, Home

      Törlés